donderdag 8 maart 2012

Wereldburgerschap

Wereldburgerschap; wat is het precies? Op de site van het NCDO wordt veel informatie gegeven over het wereldburgerschap. Zij geven als definitie:
Wereldburgerschap is beseffen dat je, terwijl je hier leeft, toch betrokken bent bij de wereld buiten de landsgrenzen.
Een mooie definitie, maar hoe zie je nu of iemand een goed wereldburger is?
Een goede wereldburger weet dat buiten zijn of haar eigen wereld nog meer is. Het houdt niet op bij de grens van je eigen dorp, stad of land, maar gaat veel verder dan dat, namelijk wereldwijd. Ook heeft hij of zij respect voor mensen over de hele wereld en kan zich inleven in deze mensen. Een wereldburger is ook verbonden met de rest van de wereld, met wat daar gebeurt, dus niet alleen binnen Nederland, maar is ook verbonden met gebeurtenissen buiten eigen land. Verder is het belangrijk dat een wereldburger bereid is zelf stappen te nemen om samen te werken aan wederzijds respect, duurzaamheid, eerlijke verdeling van rijkdommen, rechtvaardigheid, vrede en veiligheid.

Oké, nu is dus duidelijk wat het inhoud om een goede wereldburger te zijn, maar hoe kan een leerkracht kinderen stimuleren om dit te worden?

Binnen het onderwijs kan je wereldburgerschap op diverse manieren integreren. Het is geen vak dat op het rooster staat, maar dat geeft niet. Als zich iets voordoet in de groep, school, buurt of wereld; je kunt het altijd gebruiken om de kinderen bewust te maken van het wereldburgerschap. Ik heb een mooi overzicht gevonden waarin duidelijk wordt gemaakt hoe je kunt werken aan wereldburgerschap.


Dit overzicht maakt wel duidelijk dat je bij veel gelegenheden aan wereldburgerschap kunt werken.
Bron: internetsite van NCDO

Je zult begrijpen dat er nog veel meer te schrijven is over het wereldburgerschap. Op de internetsite van NCDO kan je hierover verder lezen.

Maar wat betekent dit voor mijn eigen onderwijs? In het college is gevraagd hoe het onderwijs eruit zou moeten zien. Ik vind dat het doel van onderwijs is de leerling te begeleiden in zijn of haar ontwikkeling. Maar hoe doe je dat? Op welke manier haal je het beste uit het kind? Ik denk gelijk aan balans, balans tussen de verschillende vakken. Er wordt vooral veel gelet op rekenen en taal. Natuurlijk is het belangrijk dat het kind hierin zo goed mogelijk ontwikkelt om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de wereld buiten de eigen kleine kring. Maar zoals ik net heb verteld houd het niet op bij de 'eigen kleine kring', het gaat allemaal veel verder dan je dorp, stad of land. Daarom zijn vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, economie, maar ook drama en muziek zeer belangrijk om op te nemen in je onderwijs. Geschiedenis van Nederland, maar ook van Europa en de rest van de wereld. Muziek en drama om je te kunnen inleven in anderen en daarbij ook het inleven in de mensen uit een ander werelddeel. Ik denk dat door een balans tussen alle vakken het optimale uit het kind kan worden gehaald om zich zo voor te bereiden op wat nog gaat komen, maar ook om zich te ontwikkelen als een goed wereldburger.

De laatste opdracht vanuit het college was: maak een Haiku over iets wat je geleerd hebt in dit college. Dit is die van mij:
Wereldburgerschap
Belangrijk in onderwijs
Begin bij het kind



Laura

2 opmerkingen:

  1. Dag Laura,
    Mooie Haiku. Ik ben het helemaal met je eens over het onderwerp burgerschap. Het moet een vast onderdeel worden in het onderwijs. Natuurlijk is het vooral geïntegreerd in de vakken, maar waarom geven we niet eens apart les in burgerschapsvorming? Op http://klassetv.nl/lespakket/burgerschap/ kan er gratis in een lespakket ingekeken worden over burgerschapsvorming. Volgens de site is het pakket geschikt voor groep 6, 7 en 8. Dit pakket gaat niet over wereldburgerschap, maar over burgerschap op zich zelf. Ik ben van mening, dat kinderen zich eerst betrokken moeten voelen bij hun omgeving, voordat zij zich betrokken kunnen voelen bij de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Laura,
    Ik vind, net zo als jij, dat wereldburgerschap belangrijk is in het onderwijs. De kinderen zijn de toekomst en wij als leerkrachten leiden ze op. Ik vind dat wij kinderen moeten opleiden tot goede wereldburgers anders zal de wereld er heel anders uit zien over een aantal jaar.
    Je kunt op verschillende manieren wereldburgerschap in het onderwijs terug laten komen. Rianne adviseerde bijvoorbeeld ook aparte lessen te geven over wereldburgerschap d.m.v. een lespakket. Ik vind dat een goed idee en ik ben van mening dat wereldburgerschap een vaste plek in het onderwijs moet hebben. Op internet is genoeg materiaal beschikbaar dat gericht is op kinderen. Zo zijn er op de website van Samsam verschillende materialen te vinden met als thema wereldburgerschap. Er staan filmpjes op, er is een quiz en er staan leuke opdrachten op de website. Genoeg materiaal om in een les te gebruiken. Als je op de volgende link klikt kom je gelijk op de thema afdeling wereldburgerschap op de website van Samsam.
    http://www.samsam.net/thema/wereldburgerschap
    Groetjes Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen