woensdag 14 maart 2012

De morele intuïtie van kinderen


Om ons voor te bereiden op het vierde college hebben we het boek De morele intuïtie van kinderen moeten lezen. In het boek wordt gesproken over morele intuïtie. Wat is het, hoe ontwikkel je het, wat kan je ermee?


Morele intuïtie wordt gevormd door het ontwikkelen van normen en waarden. Deze normen en waarden worden geleerd door te doen. Kinderen zien de normen en waarden die gehanteerd worden in de omgeving (het gezin, op school). De volwassenen in deze omgeving zijn de leermeesters voor de kinderen. Ook leren de kinderen wat goed en niet goed is, o.a. door de reacties die komen uit de omgeving. Je kunt denken aan het laten blijken van trots, maar ook het laten zien van teleurstelling. Als een ouder teleurgesteld is in het kind door iets wat het kind wel of juist niet gedaan heeft, ziet het kind dat wat hij dus wel of niet gedaan heeft, niet goed is en zal hier in het vervolg hopelijk beter over nadenken.
Wanneer kinderen in de pubertijd komen, komen ze in aanraking met groepsgebonden gewoontes. Binnen een bepaalde groep zullen normen en waarden aanwezig zijn die ze misschien in eerste instantie niet vanuit het gezin of school meegekregen hebben, maar die wel belangrijk zijn voor de groep. Of ze komen in aanraking met normen en waarden die juist niet in de groep aanwezig zijn, maar wel vanuit het gezin meegegeven zijn met het kind. Het kind zal dan gewoontes moeten bijstellen en eventueel moeten veranderen.


In het boek wordt ook het begrip 'vrijheid' besproken. Vrijheid betekent niet dat alles mag en dat er geen grenzen zijn. Vrijheid betekent dat je je leven kunt leven zonder dat de overheid zich daar in mengt. Het betekent dat je zelf keuzes mag maken en je leven mag inrichten zodat jij dat wil. Voorwaarde is wel dat jouw vrijheid niet ten koste gaat van de vrijheid van een ander.


Vanuit deze kennis zijn we doorgegaan met een dilemmareflectie. We hebben 4 groepen gemaakt waarin wij een dilemma moesten maken voor een andere groep en een andere groep maakte een dilemma voor ons. Het dilemma dat ons is voorgelegd was het volgende:


Ik ben leerkracht van groep 6 en om half negen komen de kinderen de klas binnen. In de gesprekken hoor ik dat de kinderen vragen hebben over drugs. Sommigen hebben de avond daarvoor Oh Oh Cherso gekeken en hier werd drugs in gebruikt. Enkele ouders hebben de gesprekken van de kinderen ook opgevangen en zij vertellen mij gelijk: ik wil absoluut niet dat je het met mijn kind over drugs gaat hebben. 
De vraag is nu: wat moet ik als leerkracht met deze situatie. We kregen tijd om wat verhelderingsvragen te stellen, maar op zich was het dilemma zelf al duidelijk genoeg.
Iedereen heeft al een mening en dat is natuurlijk goed. Er wordt gediscussieerd over hoe je deze situatie het beste kunt aanpakken. Allereerst sta ik met mijn mond vol tanden dat kinderen uit groep 6 Oh Oh Cherso kijken. Dit is natuurlijk een fictief dilemma, maar het komt ongetwijfeld voor dat jonge kinderen in aanraking komen met dit programma. Oh Oh Cherso is een programma waarin in groep Hagenezen zich laat gaan in het nachtleven van Chersonissos, waarbij overmatig drankgebruik, one night stands en drugs de normaalste zaak van de wereld zijn. Je begrijpt natuurlijk wel dat dit geen onderwerpen zijn voor groep 6. Maar dat terzijde, want de kinderen hebben het WEL gezien en jij moet deze situatie zien op te lossen. Je staat tussen kind en ouder in. Wat we ons alleen moeten afvragen is; voor wie zijn WIJ er? Zijn wij er voor de ouders of voor de kinderen? Uiteraard zijn wij er in de eerste plaats voor de kinderen. Je moet alleen wel rekening houden met de mening van de ouders. Om toch voor iedereen tot een goed einde te komen, kwamen we tot het volgende: op de bewuste ochtend kan je de kinderen heel kort vertellen over drugs. Je hoeft dan niet in te gaan op de goede of slechte dingen ervan en op de voor- en nadelen. Vervolgens zou ik, in overleg met directie of intern begeleider, bespreken hoe we dit onderwerp kunnen aanpakken. Het is ook belangrijk om zulke onderwerpen schoolbreed te bespreken. Als school kan je kiezen voor een informatieavond voor de ouders, waarin aangegeven wordt hoe op school omgegaan wordt met zulke onderwerpen. Verder kan je voor de ouders van je eigen klas een informatiebrief meesturen dat er uitgebreider zal worden ingegaan op dit onderwerp. Een ouders zou er eventueel nog voor kunnen kiezen om aan te geven dat het kind op dat moment niet in de klas mag zitten. Al heeft dat natuurlijk niet de voorkeur.

Er is zoveel meer hierover te zeggen, maar dan wordt dit wel een hele lange blog ;) Dus ik hou het hierbij.

Op leraar24.nl staat een interessant filmpje waarin gesproken wordt over morele vorming en vrijheid.
Kijk maar eens naar: Humanistisch vormingsonderwijs (HVO)

Laura

10 opmerkingen:

  1. Hoi Laura,

    Echt een interessante blog om te lezen. Ik lees bij meerdere klasgenoten (ik zelf ook) onder de indruk waren van de dilemmareflectie methodiek.
    Op mijn eigen blog heb ik nog zo'n methodiek neergezet. Zeker even de moeite waard om op deze site een kijkje te nemen:

    http://www.yogica.net/Components/incidentmethode.pdf

    Wat ik persoonlijk een mooi filmpje vind waar een duidelijk uitleg bij zit over ethische dilemma's.


    http://www.youtube.com/watch?v=j4E8976nd3A&feature=related

    Martijn gaf mij goede feedback op de incident methode. De incident methodiek is een goede methodiek maar hiervoor heb je een sterk team en een goede competente directie voor nodig.
    Hier ben ik het het helemaal met hem eens.

    Groetjes, Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Anouk,

      Bedankt voor de links! Vooral het formulier van de incidentmethode is iets dat je mee zou kunnen nemen in vergaderingen. Het is een goede manier om een dilemma te bespreken, waarbij je aan alle informatie komt die je nodig hebt. Ik kan me voorstellen dat veel mensen het nog moeilijk vinden om op die manier een dilemma te bespreken, maar ik denk zeker dat hierbij het spreekwoord 'oefening baart kunst' zeker aan de orde is.

      Bedankt voor je reactie!

      Laura

      Verwijderen
  2. Hoi Laura,

    leuke casus/dilemma!

    Wel heb ik een aantal vragen/kanttekeningen bij de oplossingen die jouw groepje bedacht heeft. Je schrijft: 'Het is ook belangrijk om zulke onderwerpen schoolbreed te bespreken'. Als je zegt dat belangrijke zaken schoolbreed besproken moeten worden, dan ben ik het helemaal met je eens.

    Het is mij alleen niet duidelijk wat je precies bedoelt met 'zulke onderwerpen'. Bedoel je het met kinderen praten over drugs of met de kinderen praten over 'Oh oh Cherso? In eerste instantie zag ik het verband tussen media en drugs niet zo. Door er langer over na te denken zag ik wel een verband: je kunt aan beide verslaafd raken. Bovendien wordt er in de media reclame gemaakt voor drugs, denk aan zaken als koffie, alcohol en sigaretten en kunnen kinderen door televisieprogramma's in aanraking komen met drugs, zoals in jouw casus. Mijn vraag is nu: wat zouden jullie dan precies in de nieuwsbrief zetten? Dat jullie een keer een les over drugs en/of verslavingen gaan geven of dat jullie een ouderavond gaan organiseren? Waar zou die ouderavond dan over gaan? Over mediaopvoeding? Bijvoorbeeld o.a. over de vraag of het nou aan te raden is om je kind, dat in groep 6 zit, naar 'Oh oh Cherso te laten kijken? Of gaat de avond over communicatie tussen de ouders en de school?

    Als een school ervoor kiest om een ouderavond over mediaopvoeding te organiseren, dan juich ik dat initiatief toe. Volgens mij is het belangrijk dat ouders voorgelicht worden over mediaopvoeding. Daarnaast vind ik dat je als leerkracht verplicht bent om zo eerlijk mogelijk te zijn tegen kinderen als zij vragen hebben over zaken die zij in de media tegen komen.

    In dit geval denk ik dat ik tegen de moeder had gezegd dat ik het niet bewust zou gaan bespreken met de kinderen, maar dat ik in het geval van vragen wel moreel verplicht ben om de kinderen een antwoord te geven. Mocht de moeder het daar niet mee eens zijn, dan zou ik haar adviseren om contact op te nemen met de directie. Ik zou kiezen voor het kind.

    Nu heb ik natuurlijk wel lang over deze casus kunnen nadenken. Bovendien ga ik er bij mijn antwoord van uit dat de directie en de rest van het team achter mij zou staan, omdat zij zich ook moreel verplicht voelen om kinderen te helpen antwoorden te vinden op hun vragen en aan te sluiten op de leefwereld van het kind.

    Reageer je ook een keer op mij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joukje,

      Je hebt gelijk; met 'zulke onderwerpen' is niet erg duidelijk wat ik precies bedoel. Op dat moment ging het vooral over drugs, maar mediaopvoeding is zeker iets dat bespreekbaar kan worden gemaakt! Het is bijvoorbeeld belangrijk dat ouders erop letten dat niet alle programma's geschikt zijn om aan een kind uit groep 6 te laten zien. Als tip zou je zelfs nog de site van mediasmarties kunnen noemen ;).

      Ik zou niet zozeer een nieuwsbrief hierover eruit doen, maar gewoon een korte informatiebrief dat het onderwerp drugs besproken gaat worden in de klas. Je kan ze wel informeren over een informatieavond die komt, waarin dan onderwerpen als drugs, alcohol, mediaopvoeding, enz. besproken zullen worden.

      Ik denk dat onderwerpen als drugs- en alcoholgebruik zeker bespreekbaar moeten zijn op school. Kinderen kunnen via media veel zien over het gebruik hiervan, maar bij een programma als Oh Oh Cherso zullen ze vooral de positieve kant ervan zien. Dat is dan natuurlijk vanuit het oogpunt dat de Hagenezen heel veel plezier ervan hebben. De gevaren zijn niet erg duidelijk te zien denk ik. Beide kanten zullen bespreekbaar moeten worden gemaakt.

      Bedankt voor je reactie op mijn blog!

      Laura

      Verwijderen
  3. Hoi Laura,

    Ik wil graag reageren op het stukje over de morele intuïtie van kinderen. De morele intuitie leert kinderen het verschil tussen goed en kwaad. Wat nou goed en kwaad is wordt onder andere meegegeven door de omgeving. Om in te haken op het dilemma dat je hebt bedacht, zou ik denken dat kinderen drugs als kwaad zien. Omdat de omgeving meestal aangeeft dat drugs niet goed zouden zijn. Maar als kinderen zien dat het normaal is om drugs te gebruiken, zoals bijvoorbeeld in het programma oh oh Cherso. Dan kan de norm van kinderen veranderen. Als bovendien niet gesproken wordt over drugs door ouders is de kans nog groter dat de norm veranderd. Ik ben het er dan ook niet mee eens om in zo’n situatie niet met de kinderen over drugs te praten. Ik zou juist met de kinderen praten over drugs en over alle gevaren die het met zich mee brengt. Op de website van verslavingszorg Noord-Nederland is verschillend lesmateriaal te vinden over roken, alcohol en drugs. http://www.vnn.nl/index.cfm?pid=235#Serie ‘Roken?!’, ‘Alcohol?!’ en ‘Drugs?!’

    Groetjes Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lisanne,

      Bedankt voor je reactie.

      Ik heb even de site bekeken die je me aanraad. Mooi hoor, dat er zulke lespaketten bestaan! Ik zag wel dat het voor groep 7 en 8 is, maar je kunt natuurlijk wel wat informatie daarvan gebruiken op het moment dat een kind uit groep 6 met vragen hierover komt.

      Helaas zien kinderen niet alleen de kwade kant van drugs, maar ook de goede kant, zoals in Oh Oh Cherso. Het niet bespreekbaar maken van dit onderwerp kan natuurlijk de nieuwsgierigheid van kinderen ook bevorderen. Ik denk daarom ook dat het goed is om het te bespreken. Maar heb het dan niet alleen over de slechte kanten, maar ook over de goede kanten. Drugs is namelijk niet alleen maar slecht. Sommige drugs (zoals wiet) kunnen ook als medicijn worden gebruikt en kan je dan zelfs verkrijgen op recept.
      Zorg in elk geval dat als je het gesprek in de klas aangaat, dat je je goed verdiept hebt in het onderwerp. Op die manier kan je de beste voorlichting geven.

      Laura

      Verwijderen
    2. Hoi Laura,

      leuk dat je zo diep in gaat op het door ons verzonnen dilemma.
      Je blog zette me ook aan het denken over wanneer en of je kinderen moet voorlichten over drugs. Ik ben verschillende meningen tegengekomen. Sommige zeggen: Nee, zolang ze er weinig over weten, gaan ze het ook niet proberen. Anderen zeggen: Ja, ze moeten vooral de gevaren en risico's kennen. Sommigen beginnen ermee in groep 7, anderen in groep 8. Ik heb hier een site gevonden van een organisatie die dergelijke voorlichtingen verzorgt.

      http://www.jeugd-punt.nl/Jongerenwerk/Preventieenvoorlichting/Preventieprojecten.aspx

      Zelf denk ik dat het van essentieel belang is hoe de voorlichting gegeven wordt, omdat je kinderen niet juist heel erg nieuwsgierig wil maken naar drugs. Toch denk ik ook weer niet dat zo'n voorlichting op school kinderen ertoe aanzet om drugs te gaan gebruiken.
      Wat denk jij?
      (nog zo'n moreel dilemma)

      Florianne

      Verwijderen
    3. goeieblog Laura!
      een goed dilemma. misschien niet realistisch in groep 6, maar ook weer niet geheel ondenkbaar. ik zou het onderwerp dan niet in de klas bespreken, maar wat ik wel direct zou doen is de oudercommissie en directie hierbij betrekken. ook ging ik mijn eigen kennis t.a.v. drugs en drugsverslaving updaten.

      niek:)

      Verwijderen
  4. overigens lees ik net op de website van drugs-check.nl Tegenwoordig is drugsgebruik onder jongeren heel gewoon. Uit recente cijfers blijkt dat 3% van de 14-jarige tieners regelmatig blowt. Het gebruik van allerlei soorten geestverruimende middelen stijgt flink door naar 40% onder jongeren van 18 jaar en ouder. Veel ouders maken zich zorgen over deze trend en zouden daar graag eens met hun kinderen openhartig over willen praten. LevelX Multi Speeksel Drugstest is een effectief instrument om dit onderwerp eens op een minder bedreigende of bemoeizuchtige wijze aan te snijden.

    in werkelijkheid is drugsgebruik onder kinderen in groep 6 nog niet aan de orde. Maar misschien wel thuis. Hoe goed kennen wij de ouders eigenlijk? en andersom ; durft een ouder jouw in vertrouwen te nemen over eigen drugsbebruik?

    niek:)
    Vroeger kwam iedere leerkracht minimaal een keer bij de kinderen thuis. m

    BeantwoordenVerwijderen
  5. niet drugscheck.nl maar testjezelf.nu
    excuses

    BeantwoordenVerwijderen